in der deutschen Sprache in english
aktualności

humor
 kontakt
 redakcja

do następnych wakacji jeszcze sporo :/

Jestes 1430 osoba na tej stronie

Wymiana polsko-niemiecka

Od 1995 LO Lesko prowadzi wymianę młodzieżową z niemiecką organizacją ekologiczną "Umwelt und Bildung" (środowisko i oświata), zrzeszającą uczniów i studentów, pragnących pogłębić wiedzę ekologiczną i poznać świat. Co roku kilkunastu licealistów, mówiących dobrze po niemiecku i interesujących się ekologią wyjeżdża na dwutygodniowy bezpłatny obóz ekologiczny do Niemiec. Podczas pobytu zwiedzam stolicę Niemiec Berlin, piękny Poczdam, oraz Drezno.

Pod opieką biologów i leśników odbywamy liczne wycieczki do parków botanicznych i rezerwatów przyrody.

Szokujący widok. Ekologiczna elektrownia wodna, a w sąsiedztwie rezerwat ptactwa. Zdjęcie to wykonał były uczeń Krzysztof Konik, za które otrzymał nagrodę w konkursie fotograficznym. [zdjęcie]

Statkiem, łodzią lub kajakiem pływamy po licznych rzekach i jeziorach w okolicy Berlina i po krainie geograficznej Spreewald.

Niekiedy odwiedzamy szkoły leśne, gdzie niemiecka młodzież bawiąc się poznaje otaczający świat.

Cały czas towarzyszą nam niemieccy opiekunowie i młodzież. Mamy też wolny czas, wówczas najchętniej chodzimy po sklepach i robimy zakupy. Wieczorem czas na dyskotekę lub gry sportowe.

Po pobycie w Niemczech wracamy do Polski, a z nami młodzież niemiecka. Są tutaj kilkanaście dni. Jeździmy razem autokarem w góry. Każdy może przyjść i pojechać z nami. Wycieczki są bezpłatne, gdyż imprezę sponsoruje Polsko - Niemiecka Współpraca Młodzieży. Po wymianie pozostają nie tylko wiedza i wspomnienia, ale też chęć lepszego poznania języka niemieckiego.

Opis ostatniej wymiany - wrażenia uczniów

W dniu 22. czerwca wyjechaliśmy pociągiem do Niemiec. Nasza grupa liczyła 15 osób, a opiekowali się nami prof. S. Lelek i prof. T. Wydrych. Plan naszego wyjazdu był bardzo napięty, w każdym dniu pobytu mieliśmy zapewnione różne atrakcje i wyjazdy. Zwiedzaliśmy zabytki, a przy tym doskonaliliśmy nasz niemiecki.

Pierwsze 4 dni spędziliśmy w miasteczku znajdującym się pod Berlinem. Tam otrzymaliśmy cały ośrodek kolonijny do dyspozycji i dwa samochody z kierowcami. Nasz niemiecki opiekun Mario oprowadzał nas po Wschodnim i Zachodnim Berlinie. W pierwszym i drugim dniu pobytu zwiedzaliśmy Berlin Wschodni. Jest to część miasta, w której znajdują się jedne z najstarszych zabytków i różne pomniki takie jak: Brama Brandenburska, ulica Unten den Linden, Reichstag czyli siedziba parlamentu niemieckiego, wieża telewizyjna (Rudfunkturm), oraz główne miejsce spotkań młodzieży niemieckiej i nie tylko – Alexanderplatz, gdzie znajduje się słynna fontanna i zegar (tzw. Weltzeituhr). Miejsce to otoczone jest wieloma hipermarketami, butikami i kawiarniami. Następne dni spędziliśmy w zachodnim Berlinie. Wszystkim bardzo podobało się centrum zachodniego Berlina. Jest to bardzo nowoczesna dzielnica, tam znajdują się siedziby największych niemieckich zagranicznych koncernów. Zwiedziliśmy również Poczdam, gdzie znajduje się wielki park oraz pałac Sanssouci. Pozostałe dni spędziliśmy w okolicach Drezna. W samym mieście zwiedziliśmy piękny zespół pałacowy „Zwinger”. Naszą bazą był położony w lesie ośrodek zbudowany przez grupę ekologów z Drezna. W nowym miejscu dołączyli do nas właściciele „bazy” oraz nowy przewodnik i kucharz Paul. Dużo czasu spędziliśmy na wędrówkach po pięknej Szwajcarii Saksońskiej . Bardzo spodobał się nam labirynt skalny, który był tam położony. Wielką atrakcją był również wyjazd na dyskotekę w Dreźnie. Jednak najmilej wspominamy wyjazd na finał mistrzostw świata, który obejrzeliśmy wraz z paroma tysiącami ludzi na rynku w Dreźnie.

Nasza wielka przygoda w Niemczech zakończyła się 03 lipca. I znów sprawdziło się przysłowie, że „wszystko co dobre szybko się kończy”. Na pewno wyjazd do Niemiec wspominamy bardzo ciepło i milo, tam również zawarliśmy wiele przyjaźni i nauczyliśmy się bardzo dużo o Niemcach i ich pięknym kraju.