|
|
|
| |
| |
| |
| |
| |
| |
| |
| |
| |
| |
| |
|
|
|
| |
| |
| |
|
|
|
| |
| |
| |
| |
| |
| |
| |
|
|
|
| |
| |
| |
| |
| |
| |
| |
| |
| |
|
|
|
| |
| |
|
|
|
| |
| |
| |
| |
| |
|
|
|
do następnych wakacji jeszcze sporo :/
Jestes 499 osoba na tej stronie
|
|
|
| |
|
|
|
...:: 10.09.2004 - 14:43 | autor: angelos
| | |
Tematy maturalne z języka polskiego
|
A LITERATURA
1. Przedstaw zmaganie się człowieka z losem jako jeden z problemów literatury XX wieku.
2. ,,Ostoja piękności” czy ,, świat zepsuty”? Literacki wizerunek szlachty w ocenie młodego Polaka. Przedstaw na wybranych przykładach.
3. Ukarz kobietę, jej życie, problemy i pragnienia
w literaturze wybranych epok.
4. Literackie portrety matek. Omów na przykładach utworów z różnych epok.
5. Dokonując charakterystyki postaci literackich, rozważ czy twórcy literatury polskiej XX wieku szukają bohaterów swoich czasów.
6. O co walczy indywidualista, nonkonformista, romantyk. Rozważ opierając się na wybranych utworach literackich różnych epok.
7. ,,Snuć miłość”, wątek miłosny – ukaż jego rolę
i sposób prezentacji w wybranych utworach literackich.
8. Poczynając od Antygony, przedstaw wyobrażenia o winie i karze w różnych utworach.
9. Folklor jako inspiracja pisarzy w różnych epokach. Omów na wybranych przykładach.
10. Polacy w świetle satyry i karykatury literackiej. Przedstaw sposób kreowania postaci i ich funkcje.
11. Bohater tragiczny w literaturze antycznej, romantycznej i współczesnej – przedstaw i porównaj jego funkcjonowanie.
12. Tytuł motto, ostatnia scena jako klucz do interpretacji dzieła. Omów na wybranych przykładach.
13. Nasz region w literaturze i kulturze (zjawiska, grupy artystyczne, postaci). Przywołaj wybrane przykłady, uzasadnij wybór.
14. Starożytny rodowód humanizmu i jego realizacja w poezji J. Kochanowskiego.
15. Dekalog bohaterów Gustawa Herlinga Grudzińskiego
i Tadeusza Borowskiego – rozwiń temat na wybranych przykładach.
16. Przedstaw osąd narodu polskiego w twórczości Stanisława Wyspiańskiego i Stefana Żeromskiego.
17. Człowiek – jego związek z naturą i społeczeństwem. Przedstaw w oparciu o twórczości E. Orzeszkowej i Władysława Reymonta.
18. Jednostka wobec zbiorowości w ujęciu twórców dwóch wybranych epok. Rozważ problem.
19. Polityk, gospodarz, artysta – ukaż różne sposoby realizowania aktywności własnej w literaturze staropolskiej.
20. Przedstaw literacką wizję dziejów Polski w twórczości wybranych pisarzy.
21. Tradycja romantyczna i nowatorstwo w dramaturgii XX wieku. Przedstaw na wybranych przykładach.
22. Groteska, błazeństwo, absurd, czy filozoficzny pogląd na świat. Rozważ w oparciu o wybrane utwory literackie XX wieku.
23. Dokument i parabola – dwa sposoby przedstawienia rzeczywistości w dziełach współczesnych twórców. Rozważ w oparciu o wybrane utwory literatury współczesnej.
24. Przedstaw nowatorstwo i tradycję w poezji polskiej lat 1918 – 1939.
25. Bohaterowie literatury w poszukiwaniu szczęścia. Rozważ wykorzystując utwory różnych epok.
26. Jak do tradycji sarmatyzmu ustosunkowali się pisarze późniejszych epok? Przedstaw na wybranych przykładach.
27. Ukaż motywy mitologiczne i ich funkcjonowanie
w literaturze XX wieku.
28. Żywotność tradycji romantycznej w literaturze następnych epok. Omów na wybranych przykładach.
29. Polska pieśń narodowa – przedstaw jej odmiany, funkcje i związek z dziejami narodu.
30. Wpływ domu i rodziny na kształtowanie postawy moralnej bohaterów literackich. Omów na przykładach utworów wybranych epok.
31. Wielkie karty naszej historii utrwalone w różnych formach zapisu literackiego: kronika, epos, powieść, pieśń patriotyczna. Zaprezentuj na wybranych przykładach.
32. Kamienica jako przestrzeń życia człowieka. Rozważ na wybranych przykładach.
33. Tradycja literacka kontynuowana i odrzucona w literaturze dwudziestolecia międzywojennego. Omów na wybranych przykładach.
34. Na wybranych przykładach z różnych epok objaśnij funkcje konwencji onirycznej w kreowaniu świata przedstawionego.
35. Wykaż, że biografia może być kluczem do odczytania twórczości pisarza (np. J Kochanowski, A. Mickiewicz, I. Krasicki).
36. Pielgrzym, emigrant w literaturze romantycznej i współczesnej. Przedstaw na wybranych przykładach.
37. Literatura faktu. Przedstaw analizę i interpretację tego zjawiska kulturowego XX wieku na wybranych przykładach.
38. Bohaterowie narodowi i sposobu ich kreacji w twórczości wybitnych pisarzy. Rozważ wykorzystując wybrane utwory literackie.
39. ,,Miło szaleć kiedy czas po temu” – biesiady, wesela, bale. Przedstaw role powyższych motywów w wybranych utworach literatury polskiej.
40. Różne sposoby funkcjonowania tradycji homeryckiej w literaturze polskiej. Omów na wybranych przykładach.
41. Twórczość Jana Kochanowskiego w tradycji literackiej późniejszych epok. Rozwiń temat na przykładzie wybranych utworów.
42. Artysta jako bohater literacki. Omów na wybranych przykładach.
43. Biografia poety romantycznego jako tworzywo literackie. Omów na wybranych przykładach
44. Na wybranych przykładach z różnych epok objaśnij funkcję konwencji onirycznej w kreowaniu świata przedstawionego.
45. Dawne i współczesne wzorce rodziny. Omów zagadnienie na podstawie literatury, filmu i serialu telewizyjnego.
46. Dwór ziemiański w literaturze polskiej różnych epok.
47. Motyw przyjaźni w literaturze. Omów na wybranych przykładach.
48. Dramat polskiego emigranta w literaturze romantycznej
i współczesnej. Przedstaw na wybranych przykładach.
49. Motywy mitologiczne i ich funkcjonowanie w literaturze XX wieku.
50. Bohater tragiczny w literaturze antycznej, romantycznej i współczesnej. Przedstaw i porównaj.
B KORESPONDENCJA SZTUK
1. Współczesny i dawny wzorzec rodziny. Omów zagadnienie na podstawie literatury, filmu, serialu telewizyjnego.
2. Impresjonizm w poezji i malarstwie. Omów na wybranych przykładach.
3. Dzieło literackie i jego filmowa adaptacja. Przedstaw na wybranych przykładach.
4. Tatry w literaturze i sztuce Młodej Polski. Omów na wybranych przykładach.
5. Różne ujęcia sądu ostatecznego w literaturze i sztuce. Odwołaj się do wybranych przykładów.
6. Sceny batalistyczne
w literaturze, malarstwie
i filmie. Przedstaw i porównaj sposób prezentacji.
7. Teatr, teatr telewizji i film, co je łączy i dzieli. Odwołaj się do wybranych przykładów.
8. Sztuka wobec niewyrażalnego. Symbol jako środek wyrazu w poezji i malarstwie (na wybranych przykładach).
9. Artystyczne interpretacje historii w literaturze i malarstwie (np. H. Sienkiewicz i J. Matejko). Analiza porównawcza dzieł.
10. Przywołując wybrane przykłady, rozważ rolę inspiracji biblijnych we współczesnej literaturze
i filmie.
11. Dialog z tradycją romantyczną w literaturze XX wieku i filmie. Omów na wybranych przykładach
12. Język filmu i język literatury. Porównaj dzieło literackie
i jego filmową adaptację.
13. Motyw powstania styczniowego w literaturze i malarstwie. Omów na wybranych przykładach.
14. Związki kultury renesansu z kulturą antyczną. Omów i porównaj.
15. Polskie obrzędy ludowe jako inspiracja artystyczna. Omów na wybranych przykładach literatury i sztuki
16. Literackie i filmowe wizje przyszłości. Omów na wybranych przykładach.
17. Różnorodne ujęcia motywu rozstania w literaturze
i sztuce. Przedstaw na wybranych przykładach.
C JĘZYK
1. Scharakteryzuj różne typy stylizacji językowej i ich funkcje na przykładzie wybranych utworów literackich.
2. Tak mówią bohaterowie literaccy. Omów język wybranych postaci ze szczególnym uwzględnieniem cech ujawniających ich przynależność środowiskową i charakter.
3. Odnieś się do sztuki przemawiania na przykładzie wybranych tekstów literackich – (epoki renesansu, baroku, oświecenia).
4. Język prasy. Omów różne odmiany stylu publicystycznego (na konkretnych przykładach).
5. Zapożyczenia językowe. Omów problem i zasadność najnowszych zapożyczeń w języku polskim.
6. Dokonując analizy języka różnych reklam wyjaśnij, jaki obraz świata one kreują.
7. Omów pochodzenie nazw miejscowych Twojego regionu.
8. Język twoich rówieśników. Zanalizuj zgromadzony materiał źródłowy.
9. Zanalizuj i oceń najciekawsze nazwy sklepów, kawiarni
i restauracji w Twojej miejscowości. Wyjaśnij, jakie tendencje rozwojowe współczesnej polszczyzny znalazły w nich odzwierciedlenie.
10. Język dziennikarstwa sportowego. Omów na przykładach.
11. Dokonując analizy języka piosenek jednego z zespołów lat dziewięćdziesiątych, wyjaśnij zasadność doborów środków wyrazu.
12. Perswazyjne funkcje języka na przykładach tekstów propagandowych. Analiza przykładów.
13. Dlaczego niektóre wyrazy stają się modne? Zanalizuj przykłady ze współczesnej polszczyzny.
14. Komizm słowny i sposoby jego realizacji w wybranych utworach różnych autorów i epok.
15. O sztuce przemawiania na przykładzie wybranych tekstów literackich – renesans, barok, oświecenie.
16. Językowe środki kształtowania wypowiedzi w literaturze współczesnej. Omów zagadnienia na wybranych przykładach.
17. Komizm słowny i sposoby jego realizacji w wybranych utworach różnych autorów i epok.
|
| | | ::... | |
|
...:: uwaga o komentarzach:
| | |
Do czasu stworzenia zabezpieczenia przed botami, które spamuja tresc komentarzy, dodawanie nowych komentarzy będzie niemożliwe.
Zawiedzionych przepraszamy :).
| | | | |
| | |
|