|
|
|
| |
| |
| |
| |
| |
| |
| |
| |
| |
| |
| |
|
|
|
| |
| |
| |
|
|
|
| |
| |
| |
| |
| |
| |
| |
|
|
|
| |
| |
| |
| |
| |
| |
| |
| |
| |
|
|
|
| |
| |
|
|
|
| |
| |
| |
| |
| |
|
|
|
do następnych wakacji jeszcze sporo :/
Jestes 507 osoba na tej stronie
|
|
|
| |
|
|
|
...:: 27.10.2013 - 18:24 | autor:
| | |
Wycieczka fakultetu biologicznego klas III do MPN
|
15 października 2013 roku uczniowie z leskiego Liceum Ogólnokształcącego (fakultet biologiczny) wraz z niezawodnymi Profesorkami-Małgorzatą Pelc i Anną Nowak, udali się do Muzeum Magurskiego Parku Narodowego.
MPN chroni przede wszystkim unikatowy w skali Karpat obszar przejściowy między Karpatami Zachodnimi i Karpatami Wschodnimi. Ponad 90% powierzchni parku zajmują lasy. Na jego terenie wyróżnić można dwa piętra roślinne: pogórza i regla dolnego. Piętro pogórza, zajmujące około 43% powierzchni parku i sięgające 530 m n.p.m., to głównie drzewostany sztuczne z przewagą sosny. Znajdują się tu też liczne łąki i pastwiska, a także torfowiska. Piętro regla dolnego, zajmujące około 57% powierzchni parku i sięgające od 530 m n.p.m. wzwyż (najwyższy szczyt w parku to Wątkowa 846 m n.p.m.), to głównie naturalne lasy bukowe (udział lasów sztucznych jest tu zdecydowanie mniejszy) z domieszką jedlin i rzadko występujących w Karpatach jaworzyn. Istnieją tu trzy obszary ochrony ścisłej: Magura Wątkowska (1189 ha), Kamień (378 ha) i Zimna Woda (841 ha), jest rezerwat skalny Kornuty, i pomnik przyrody Diabli Kamień.
W parku występuje prawie 800 gatunków roślin i prawie 200 gatunków zwierząt (nie licząc owadów). Wśród roślin 59 gatunków objętych jest ochroną ścisłą, 11 częściową, a 12 wpisanych jest do Polskiej Czerwonej Księgi Roślin.
Nasze zajęcia rozpoczęliśmy od obejrzenia krótkiego, interesującego filmu dotyczącego historii parku oraz występujących tam roślin i zwierząt. Następnie udaliśmy się do sali wystawowej, gdzie mieliśmy okazję na własne oczy zobaczyć, jak wygląda przeciętny dzień w Magurskim Parku Narodowym. Mogliśmy obejrzeć wystawę zwierząt i roślin.
Później odbyły się zajęcia w terenie. Zostaliśmy podzieleni na grupy z zadaniem odnalezienia jak największej ilości gatunków występujących na danym obszarze.
Następnie wzięliśmy udział w prelekcji na temat zagrożeń i ochrony przyrody w Polsce i na świecie.
Po zakończonych wykładach w miłej atmosferze wróciliśmy do szkoły. Wyjazd stanowił dla nas cenną i szczególną lekcję biologii. Znacznie wzbogaciliśmy swoją wiedzę na temat ochrony środowiska w naszym kraju.
Jola Kusiak
|
| | | ::... | |
|
...:: uwaga o komentarzach:
| | |
Do czasu stworzenia zabezpieczenia przed botami, które spamuja tresc komentarzy, dodawanie nowych komentarzy będzie niemożliwe.
Zawiedzionych przepraszamy :).
| | | | |
| | |
|