Wszystkie informacje dotyczące Matury 2020 znajdują się na stronie Okręgowej Komisji Egzaminacyjnej w Krakowie :
http://www.oke.krakow.pl/inf/staticpages/index.php?page=20190103120219305
lub Centralnej Komisji Egzaminacyjnej:
https://cke.gov.pl/egzamin-maturalny/egzamin-w-nowej-formule/
Drogi Uczniu!
- Musisz przystąpić do egzaminu pisemnego z trzech przedmiotów obowiązkowych na poziomie podstawowym. Przedmiotami obowiązkowymi są język polski, matematyka i język obcy nowożytny (np. angielski, niemiecki, francuski). Dodatkowo absolwenci szkół i oddziałów, w których naucza się języków mniejszości narodowych, przystępują do egzaminu z języka danej mniejszości.
- Musisz przystąpić do jednego egzaminu pisemnego z wybranego przedmiotu dodatkowego na poziomie rozszerzonym.
- Musisz przystąpić do egzaminu ustnego z języka polskiego i języka obcego nowożytnego.
- Obowiązkowo musisz zdać egzamin pisemny z jednego przedmiotu dodatkowego na poziomie rozszerzonym. Oprócz tego możesz podejść do egzaminów pisemnych z jeszcze pięciu innych przedmiotów dodatkowych, czyli w sumie możesz maksymalnie zdawać sześć egzaminów na poziomie rozszerzonym.
PRZEDMIOTY OBOWIĄZKOWE |
|
część pisemna |
część ustna |
|
|
PRZEDMIOTY DODATKOWE |
|
część pisemna |
część ustna |
|
|
|
Część pisemna pp*- poziom podstawowy; pr *-poziom rozszerzony
Data |
Dzień |
Godzina 9:00 |
Godzina 14:00 |
4 maja 2020 r. |
poniedziałek |
język polski – pp* |
język polski – pr * |
5 maja 2020 r. |
wtorek |
matematyka – pp |
język łaciński i kultura antyczna – pp |
6 maja 2020 r. |
środa |
język angielski – pp |
język angielski – pr |
7 maja 2020 r. |
czwartek |
matematyka – pr |
filozofia – pp |
8 maja 2020 r. |
piątek |
biologia – pp |
wiedza o społeczeństwie – pp |
9, 10 – sobota, niedziela |
|||
11 maja 2020 r. |
poniedziałek |
chemia – pp |
informatyka – pp |
12 maja 2020 r. |
wtorek |
język niemiecki – pp |
język niemiecki – pr |
13 maja 2020 r. |
środa |
geografia – pp |
historia sztuki – pp |
14 maja 2020 r. |
czwartek |
język rosyjski – pp |
język rosyjski – pr |
15 maja 2020 r. |
piątek |
język francuski – pp |
język francuski – pr |
16, 17 – sobota, niedziela |
|||
18 maja 2020 r. |
poniedziałek |
fizyka i astronomia – pp |
historia – pp |
19 maja 2020 r. |
wtorek |
język hiszpański – pp |
język hiszpański – pr |
20 maja 2020 r. |
środa |
język włoski – pp |
język włoski – pr |
Część ustna – egzamin jest przeprowadzany w szkołach według harmonogramów ustalonych przez przewodniczących szkolnych zespołów egzaminacyjnych.
Pragnę Państwa poinformować o możliwych sposobach dostosowania warunków i form przeprowadzania egzaminu maturalnego.
1. Dostosowanie formy egzaminu maturalnego polega na przygotowaniu odrębnych arkuszy dostosowanych do potrzeb i możliwości zdających.
2. Dostosowanie warunków przeprowadzania egzaminu maturalnego polega między innymi na:
a. zminimalizowaniu ograniczeń wynikających z niepełnosprawności, niedostosowania społecznego lub zagrożenia niedostosowaniem społecznym zdającego
b. zapewnieniu zdającemu miejsca pracy odpowiedniego do jego potrzeb edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych
c. wykorzystaniu odpowiedniego sprzętu specjalistycznego i środków dydaktycznych
d. odpowiednim przedłużeniu czasu przewidzianego na przeprowadzenie egzaminu maturalnego
e. ustaleniu zasad oceniania rozwiązań zadań wykorzystywanych do przeprowadzania egzaminu maturalnego, o których mowa w art. 9a ust. 2 pkt 2 ustawy, uwzględniających potrzeby edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne zdającego
f. zapewnieniu obecności i pomocy w czasie egzaminu maturalnego nauczyciela wspomagającego zdającego w czytaniu lub pisaniu3 lub specjalisty odpowiednio z zakresu danego rodzaju niepełnosprawności, niedostosowania społecznego lub zagrożenia niedostosowaniem społecznym, jeżeli jest to niezbędne do uzyskania właściwego kontaktu ze zdającym lub pomocy w obsłudze sprzętu specjalistycznego i środków dydaktycznych.
3. Możliwe sposoby dostosowania warunków i form przeprowadzania egzaminu maturalnego dla poszczególnych grup zdających wskazane są w Tabeli 1a.
4. Zdający uprawnieni do dostosowania:
Lp |
Zdający: |
Dostosowanie formy |
Dostosowanie warunków |
Podstawa (dokument) |
1. |
posiadający orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane ze względu na niepełnosprawność |
tak |
tak |
orzeczenie |
2. |
posiadający orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane ze względu na niedostosowanie społeczne lub zagrożenie niedostosowaniem społecznym |
nie |
tak |
orzeczenie |
3. |
posiadający orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane ze względu na niedostosowanie społeczne lub zagrożenie niedostosowaniem społecznym |
nie |
tak |
orzeczenie |
4. |
chory lub niesprawny czasowo |
nie |
tak
|
zaświadczenie o stanie zdrowia wydane przez lekarza |
5. |
posiadający opinię poradni psychologicznopedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej, o specyficznych trudnościach w uczeniu się, w tym: z dysleksją, dysgrafią, dysortografią, dyskalkuli |
nie |
tak |
opinia poradni psychologiczno-pedagogicznej |
6. |
który w roku szkolnym 2019/2020 był objęty pomocą psychologicznopedagogiczną w szkole ze względu na: a. trudności adaptacyjne związane z wcześniejszym kształceniem za granicą b. zaburzenia komunikacji językowej c. sytuację kryzysową lub traumatyczną |
nie |
tak |
pozytywna opinia rady pedagogicznej |
7. |
o którym mowa w art. 165 ust. 2 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (cudzoziemiec), któremu ograniczona znajomość języka polskiego utrudnia zrozumienie czytanego tekstu |
nie |
tak |
pozytywna opinia rady pedagogicznej |
Do 10 lutego 2020 r. dyrektor szkoły lub upoważniony przez niego nauczyciel informuje na piśmie o sposobie organizacji i przeprowadzania egzaminu maturalnego obowiązującej w roku szkolnym 2019/2020) ucznia lub absolwenta o wskazanych sposobach dostosowania warunków lub formy przeprowadzania egzaminu maturalnego do jego potrzeb edukacyjnych i możliwości psychofizycznych
Uczeń składa oświadczenie o korzystaniu albo niekorzystaniu ze wskazanych sposobów dostosowania, nie później niż do 13 lutego 2020 r.
Zasady przeprowadzania części pisemnej egzaminu maturalnego dla osób korzystających z komputera lub pomocy nauczyciela wspomagającego określone są w Informacji o sposobie organizacji i przeprowadzania egzaminu maturalnego obowiązującej w roku szkolnym 2019/2020.
Sposoby dostosowania warunków i form przeprowadzania egzaminu maturalnego
UPRAWNIENI DO DOSTOSOWANIA |
I. Absolwenci niesłyszący (na podstawie orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego) |
I. Absolwenci słabosłyszący (na podstawie orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego) |
III. Absolwenci niewidomi (na podstawie orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego) |
IV. Absolwenci słabowidzący (na podstawie orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego) |
V. Absolwenci z niepełnosprawnością ruchową (na podstawie orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego) Absolwenci z czasową niesprawnością rąk (na podstawie zaświadczenia o stanie zdrowia wydanego przez lekarza) |
VI. Absolwenci z afazją (na podstawie orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego) |
VII. Absolwenci z autyzmem, w tym z zespołem Aspergera (na podstawie orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego) |
VIII. Absolwenci z chorobami przewlekłymi (na podstawie orzeczenia o potrzebie indywidualnego nauczania lub zaświadczenia o stanie zdrowia wydanego przez lekarza) |
IX. Absolwenci chorzy lub niesprawni czasowo (na podstawie zaświadczenia o stanie zdrowia wydanego przez lekarza) |
X. Absolwenci ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się, w tym: z dysleksją, dysgrafią, dysortografią, dyskalkulią (na podstawie opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej) |
XI. Absolwenci z niedostosowaniem społecznym lub zagrożeniem niedostosowaniem społecznym (na podstawie orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego) |
XII. Absolwenci, którzy znaleźli się w sytuacji kryzysowej lub traumatycznej (na podstawie pozytywnej opinii rady pedagogicznej) |
XIII. Absolwenci, którzy mają trudności adaptacyjne związane z wcześniejszym kształceniem za granicą (na podstawie pozytywnej opinii rady pedagogicznej) |
XIV. Absolwenci z zaburzeniami komunikacji językowej (na podstawie zaświadczenia o stanie zdrowia wydanego przez lekarza lub pozytywnej opinii rady pedagogicznej lub opinii poradni psychologicznopedagogicznej) |
XV. Absolwenci, o których mowa w art. 165 ust. 2 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (cudzoziemcy), którym ograniczona znajomość języka polskiego utrudnia zrozumienie czytanego tekstu (na podstawie pozytywnej opinii rady pedagogicznej) |
Pozdrawiam bardzo serdecznie i trzymam kciuki!!!